Wednesday, January 27, 2010

Ke mana Hilangnya Budi bahasa

Wed, 27.01.2010 - hopefully today is my day, 2 hari yang berlalu ketenangan jiwa agak tergugat kerana masalah manusia yang semakin hilang budi bahasa.
Isnin- berdepan dengan seorang pelajar begitu biadap bahasanya. Bawa mengadap GPK 1 bersama saksi tapi tidak mahu mengaku. Akhirnya aku mengalah dan melepaskan manusia itu tanpa mencatat apa-apa dalam rekod disiplin. Mengalah bukan bererti kalah tetapi sebagai manusia waras aku tidak mahu membuang masa melayan manusia yang (mungkin kurang waras) sedangkan kerja bertimbun nak diselesaikan. Kalau manusia 'gelap hati' mungkin boleh diterangkan tapi kalau manusia yang 'mati hati'...yang mati mana boleh dihidupkan kembali. Aku harap pelajar itu masih dalam kategori 'gelap hati'. Moralnya... walau pun tugas guru mengajar/mendidik tetapi harus berhati-hati jangan sampai memakan diri.
Selasa - waktu balik tak dapat mengundur kereta kerana ada orang parking terlalu rapat di belakang. Aku minta pak guard panggil sipemilik kereta.Lebih 10 minit menunggu, pak guard pun tak timbul-timbul (oi kau panggil orang ke buat orang).Sedang cuba nak meng'hulur-hulur' pemilik kereta yang tidak dikenali (kurus kering macam tak cukup vitamin) pun datang. Bukan nak minta maaf tapi siap perli pulak 'keretapi pun lepas'. Wow sikurus kering ni bukan sahaja buruk rupa, buruk juga budi bahasa ye.
Moralnya.. lepas ni kena praktis undur kereta agar skill meningkat.Senang nak mengadap orang macam sikurus kering tu.
Persoalannya tempat seluas benua, kenapa belakang kereta aku juga yang kau suka nak parking?(stupid question, dah tentu cicak kubin tu tak dapat jawab, lainlah aku mintak no.tel/e-mail dia...ceh sikurus tu nak ada e-mail, malam sikit)

No comments:

Post a Comment