Friday, March 26, 2010

SAMPAINYA HATI.......

Nasib malang yang menimpa 9 beradik (berusia hanya 2 - 13 tahun) yang ditinggalkan ibu dan ayah akibat pertengkaran merupakan satu lagi penyakit yang menimpa masyarakat masa kini akibat kerapuhan institusi keluarga. Tergamak m ereka meninggalkan anak-anak yang kini dipelihara datuk dan nenek yang telah tua. Sejak kebelakangan ini telah beberapa kali berita anak ditinggalkan ibu, mungkin kerana tidak sanggup menanggung kesusahan hidup.
Apakah tidak ada lagi rasa kasih sayang walau secebis pun lalu ditinggalkan begitu sahaja.Inilah akibatnya apabila nilai kemanusiaan semakin terhakis dalam diri segelintir manusia. Anak tidak lagi dianggap amanah Allah, masalah rumahtangga diatasi dengan mengambil jalan pintas meninggalkan anak-anak tanpa memikirkan kesan ke atas psikologi anak yang sedang membesar.
Pasangan yang ingin mendirikan rumah tangga, bersedialah dari segi psikologi supaya sanggup memikul tanggung jawab sebagai ibu bapa dan mengharungi cabaran hidup yang bukan boleh dipandang remeh

No comments:

Post a Comment