Sunday, July 31, 2011

Salam Ramadhan

Rasulullah saw bersabda dalam sebuah hadis bahawa dengan puasa kita belajar mengendalikan hawa nafsu serta mengendalikan syaitan yang menipu dan menjebak kita. Pada waktu kita puasa, kita membelenggu syaitan, membuka pintu surga dan menutup pintu neraka.Kita belajar menahan syaitan supaya tidak masuk ke dalam tubuh kita. Salah satu pintu masuk syaitan ke dalam tubuh kita adalah melalui makan dan minum. Kita tutup pintu-pintu itu pada waktu siang hari. Kita melemahkan syaitan; membuatnya tak berdaya. Puasa adalah latihan mengendalikan hawa nafsu.

 Penemuan dan kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa puasa adalah satu amalan yang baik bagi menjamin tahap kesihatan mental dan fizikal secara keseluruhannya. Konsep sebenar ibadat dalam Islam, kita sentiasa digalakkan untuk memperbaiki dan menambah amalan dari semada ke semasa terutamanya di dalam bulan Ramadhan ini.


Ya Allah aku mohon keampunan Mu. Jika ada salah silap ku, ampunilah daku. Semoga Ramadhan ini yang terbaik berbanding dengan yang terdahulu.

No comments:

Post a Comment