Wednesday, December 15, 2010

ANDAI KU TAHU RAHSIA ITU....

Pada badan setiap manusia terdapat 360 ruas tulang. Setiap ruas tulang mempunyai ligamen yang bertindak sebagai pelincir kepada pergerakan tulang kita. Ligamen ini adalah makhluk hidup yang boleh berkembang atau pun menjadi mati. Untuk terus hidup berkembang, ligamen memerlukan 'makanan' iaitu zikir daripada tuan punya badan. Setiap satu ruas tulang memerlukan satu kali sebutan Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar, Lailahaillallah setiap hari sebagai makanan, kalau 360 ruas laratkah kita yang sentiasa sibuk ini untuk mengucapkannya.Namun dengan 2 rakaat Solat Dhuha, ruas tulang kita telah memperolehi 360 zikir tersebut sebagai makanan untuk ia terus berkembang. Bagaimana badan yang tiada zikir, Solat Dhuha jauh sekali, keringlah ligamen itu dan akhirnya mati. Akibatnya timbullah sakit sendi, sakit tulang, sakit pinggang serta sakit seluruh badan.Berdoalah agar kita diberi kekuatan untuk melakukan Solat Dhuha yang sememangnya agak 'jauh' dari diri kita selama ini.
Tips: bilangan rakaat - minimum 2
waktu - sesudah terbit matahari hingga sebelum tertegaknya matahari
- solat individu sahaja
Bagi yang muda mungkin tersenyum membaca entry ini dan menganggap sakit tulang hanya untuk orang tua sahaja, jangan begitu dear, sakit dan kematian tidak pernah mengenal usia.

"Ya Allah, berikanlah kekuatan untuk kami melakukan amal ibadat dan jauhi kami dari rasa malas untuk melakukan sembahyang sunat"

No comments:

Post a Comment